دهکده ای بر فراز کوهستان(اکسیژن سبز سیاه سنگ)
دهکده ای بر فراز کوهستان(اکسیژن سبز سیاه سنگ)
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 10 ارديبهشت 1393برچسب:, توسط مهدی ملکی |

 

نـــــــــــــورورازان؛روستایی با بیشترین تولید کننده محصولات کشاورزی


به گزارش بلاغ،روستاها صرف نظر از اینکه چه تعداد خانواردارند همیشه تولید کننده بوده اند و علاوه بر تامین مواد غذایی وصنایع دستی برای مردم روستا مواد غذایی وصنایع دستی مورد استفاده شهر نشینان را نیز تامین می کردند.

 استان مازندران هم با دارا بودن بیش از 3 هزار روستا نقش مهمی در تولیدات مواد غذایی به ویژه محصولات کشاورزی،دام و طیور و محصولات باغی کشور را دارد.
 روستای ورازان در منطقه  کجور از شهرستان نور یکی از این روستاهای غرب استان مازندران است که ویژه گی های خاصی دارد.
 ورازان نام دهکده بسیار زیبایی در منطقه کجور از توابع شهرستان نور استان مازندران است.
 در این روستا گلهای زینتی و میوه های فصلی به وفور یافت می شود.تنوع جانوری در این منطقه بسیار زیاد است که شامل جانوران اهلی و غیر اهلی می شود.مردم این منطقه اغلب به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند.دین مردم روستا اسلام و مذهبشان شیعه است.
 روستای ورازان حدود 72  کیلومتری شهرستان نور واقع شده است.این روستا از شمال به کپ و کالج،ازجنوب به قله ی آزاد کوه،از مشرق به یوش و بلده و از مغرب به روستای شاه ناجر مشرف است.
 دهیار روستای ورازان با اشاره به اینکه این روستا بیش از 200خانوار جمیعیت بومی دارد گفت:جمعیت ثابت این روستا در فصول سرد سال 800 نفر است.
 حسن زاده افزود:در فصول گرم سال جمعیت شناور این روستا به دلیل باز گشت اهالی این روستا که امکانات زندگی شهری را به امکانات ضعیف روستاها ترجیح می دهند به بیش از 2هزارو 500 نفر می رسد.
 وی با اشاره به اینکه با ایجاد 25 تا 30 کارگاه خیاطی و تولید پوشاک برای بیش از 210 جوان بیکار این روستا  به صورت مستقیم وبرای تعدادی نیزبه صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است گفت:بیشتر این کارگاه ها خانوادگی اداره می شوند.
 دهیار روستای ورازان  با بیان اینکه این روستا 700هکتار زمین کشاورزی و 200هکتار باغ  و 25تا 30 دامدار دارد و برخی از خانواده ها نیز بخشی از حیاط منزل خود را به پرورش دام و طیور اختصاص دادند گفت:شغل بیشتر مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است و مردم با فروش محصولات کشاورزی و فرآورده های دامی هزینه های زندگی خود را تامین می کنند.
 وی خاطر نشان کرد:با ایجاد اشتغال برای بسیاری از جوانان هنوز جوانانی هستند که به دلیل تحصیلات بالا و علاقه به کارهای اداری بیکار هستند .
 حسن زاده گفت:این روستا دارای 70 دانش آموز دوره ابتدائی و متوسطه است و دانش آموزان برای ادامه تحصیل در دوره دوم متوسطه باید به روستا های مجاور یا شهر بروند.
 وی یاد آور شد:این روستا نیاز به سالن ورزشی دارد و فرسودگی لوله های آب به طول کیلومتر و بهسازی و روکش آسفالت را مهم ترین مشکلات مردم این روستا بیان کرد و افزود از مسئولان میخواهیم در اجرای طرح هادی در این روستا بیشتر با ما همکاری کنند و تسهیلات بیشتری در اختیار ما قرار دهند
 حسن زاده:درباره نقاط گردشگری این روستا گفت که قل قل چشمه مهم ترین مکان گردشگری این روستا است که در فصول گرم سال پذیرای مسافران و گردشگران فراوانی است.
 علاوه بر کوه هایی کم و بیش مرتفع و رودخانه قل قل چشمه که در کنار این روستا وجود دارد.این منطقه دارای چشمه های آب یخچالی زیادی است که هر ساله جمعیت زیادی را به خود جلب می کند.
 رودخانه قل قل چشمه که آب  کشاورزی تمام روستا های اطراف را تامین می کند جلوه ای بسیار زیبا به این روستا بخشیده است وکوه سیاه سنگ درشمال غربی دهکده پوشیده از جنگل انبوه است .
 تپه قلوش از روی این تپه نمایی بسیار زیبا از روستای های منطقه و حتی کجور را می توانید تماشا کنید و از این همه زیبایی هایی که خداوند آفریده نهایت استفاده را ببرید .
 

تپه پری انجم هم مشرف بر روستا است و در بالای تپه تمام زیبایی روستا را می توانید مشاهده کنید.



نظرات شما عزیزان:

سعید
ساعت22:07---16 ارديبهشت 1393
من هم با خ کریمی (فکر کنم خانم باشن) موافقم. به جای اومدن به شهر و آوارگی تو روستامون می موندن بهتر بود هم سالم می موندن و هم کمتر دچار رنگ و لعاب شهر می شدند. راجع به حصلک هم شنیدم بابام تو اون زمین سیر و باقلا به صورت نصف کاری می کاشت و خرج زندگیمون تامین می شد. ولی حالا فرزندان مش سبحان بی خیال زمین شدند. حیف زمینهایی مثل قرق چمون سرسی و .... بلا استفاده مونده . چون پدران ما و پدرانشان از قبل همچین زمینهایی سفره شان با برکت بود.

خ کریمی
ساعت2:00---15 ارديبهشت 1393
کاش جوانان دهکده و افراد مسن که قبلا جوان بودند و روی این زمین های خدا کشاورزی می کردند الان هم ادامه دهند. به امید روزی که مردم به اصل خود برگردند. از افراد مسئول روستا خواهشمندم جوانان ما که در حال حاضر اکثر قریب به اتفاق آنها شلوار دوز یا خیاط هستند رو به کشاورزی و تولید محصول ترغیب کنند.
یادم می آید پدر بزرگ من وقتی محصول نخود فرنگی و هویج و باقلا سبز که در شهر تمام می شد (اواخر تابستان) این محصولات را به شهر می آوردند و همسایگان ما خیلی استقبال می کردند و این ها همه به برکت خاک حاصلخیز و مردم یک دل روستا بود. اما حالا .........


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.